Evcil Hayvanlarda Pire ve Kene

Kedi ve köpeğinizin uzun ve sıcak tüyleri pire ve kene yaşamları için çok ideal ortamlardır. Bu parazitler köpek ve kedinizin kanı ile beslenip onlarda kan kaybına sebep olurken aynı zamanda deride meydana getireceği alerjik reaksiyonlardan, kan ve iç parazitlere kadar birçok sağlık problemine sebep olurlar.

pire-ve-kene-olympos-vet-antalya
Pire nasıl bulaşır, belirtileri nelerdir?

Evinizde beslediğiniz evcil hayvanınızın dışarıda geçirdiği süre zarfında her an pire ile temas etmesi mümkündür. Köpeğiniz parkta gezinti yaparken ya da kediniz dışarıya çıktığında risk altında olabilir. Dişi bir pirenin saatte bir yumurtlayabilmesi, çok kısa bir süre sonra evcil hayvanınızın pireler tarafından istila edilmesi anlamına gelecektir.

• Kedi ve köpeğinizde pire varlığının en önemli belirtisi tüylerinin arasındaki (özellikle karın bölgesinde) erişkin pireler ya da küçük siyah noktacıklar olarak gördüğünüz pire dışkılarıdır.
  • Tüyler arasında küçük beyaz pire yumurtaları
  • Normalden çok fazla kaşınma ve yalanma
  • Tüylerde dökülme, deride kızarıklık ve döküntüler
Pire kaynaklı sağlık problemleri

Keneler tehlikeli hastalıklar taşırlar ve de evcil hayvanınız da kenelerden bu hastalıkları kapabilir.

Bazıları Lyme hastalığı, Ehrlichiasis ve Babesiosis’tir. Bu hastalıklar iştahsızlık, ateş, anemi lenf yumrularının şişmesi gibi benzer semptomlar gösterir, bu hastalılar ciddi komplikasyonlara sebep olurlar bu yüzden eksiksiz tedavi kaçınılmazdır. Köpeğinizde bu tip semptomları gördüğünüzde en kısa sürede veterinerinize danışınız. Kedilerde bu tip hastalıklar çok daha az görülür. Köpeklerde lyme hastalığına karşı koruyucu aşı mevcuttur. Genellikle koruyucu olarak yılda bir kez uygulanır. Ancak en doğrusu köpeğinizin bu aşıya ihtiyacı olup olmadığını veterinerinize danışmaktır.

Keneler bulaştırdıkları hastalıkların yanı sıra başka sağlık problemlerine de sebep olurlar. Bunlar anemi, deri irritasyonu ve enfeksiyonu, kene felcidir. Kene felci bazı kenelerin yaydığı toksinlerden kaynaklanan kas zayıflamasıdır. Köpeklerin çoğu keneler temizlendikten sonra iyileşmeye başlar.

Güvenli kene uzaklaştırma

Köpeğinizin ve kedinizin üzerinde yapışmış olarak kene gördüğünüzde keneyi sıkıp patlatmayın, onu çıkarmak için benzin, tırnak cilası, alkol ya da ateş kullanmayın. Elinize bir eldiven giyip bir pens ya da cımbız vasıtası ile keneyi deriye yakın bölgeden baş kısmından sıkıca kavrayıp bükmeden direkt olarak yukarı doğru çekin, ısırılmış bölgeyi antiseptik solüsyonlar ile dezenfekte edin, deride kalan keneye ait ağız parçaları ciddi reaksiyonlar yaratabilir. Bu durumda veterinerinize danışmanızda fayda vardır.

Pire kene ve insanlar

Evcil hayvanlarınız üzerinde bulunan keneler dışarıda daha çok uzun otlarla kaplı bölgeleri tercih etseler de evinizdeki,  halılar,  perdeler,  çatlaklarda da rahatlıkla yaşayabilirler. Kenelerin köpeklerinize bulaştırdığı birçok hastalığa insanlarda duyarlıdır bunların en önemlisi LYME hastalığıdır. Bu hastalık direkt olarak köpeklerden insanlara bulaşmasa da aynı kene tarafından ısırılma durumunda ve köpeğinizin kanını emen keneleri temizlerken kene kanına temas ile hastalığın buluşma riski vardır.

Parazitlerle mücadele
1. Şampuan

Kene ve pire şampuanları evcil hayvanlarınızı kene ve pirelerden kurtarmak için kullanabileceğiniz reçetesiz temin edebileceğiniz ürünlerdir. Genellikle evcil hayvanınızın bütün vücudunu şampuanla ıslattıktan sonra 10 dakika kadar bekletip sonra iyice durulayarak kullanılır. Fakat yine de kullanılan ürünün kullanım talimatlarını dikkatlice okumak gereklidir. Şampuanların dezavantajı ise genellikle hayvanınızın üzerindeki kene ve pireleri yok etmesine rağmen önlemesinde etkileri azdır.

2. Tasmalar

Kedi ya da köpeğinizin boynuna takabileceğiniz ilaç emdirilmiş tasmalar kene ve pirelere karşı kovucu özelliğe sahiptirler. Uzun süreli olarak kullanabileceğiniz ürünlerdir. Dezavantajları ise rahatsız edici kokuları, ıslanmaları durumunda kullanım sürelerinde kısalma olması, yavru kedi ve köpeklerde kullanılamamalarıdır.

3. Damla ve spreyler

Damla ve spreyler genelde aynı etken maddeden üretilen farklı formlardaki ilaçlardır. Bazıları kene ve pire için etkili iken bazıları da sadece pire ve yumurtaları için etkilidir. Bazı araştırmalar damlaların yanlış kullanımından kaynaklanan problemlerle karşılaşılabileceğimizi göstermektedir. Bunlar genelde köpekler için üretilmiş damlaların yanlışlıkla kediler için kullanılması ya da büyük köpekler için üretilmiş damlaların küçük köpekler için kullanılmasıdır. Bu yüzden hangi damlayı ve nasıl kullanacağınızı veterinerinize danışınız.

Kedi ve köpeklerde kulak ve göz bakımı ile ilgili videomuz ilginizi çekebilir. | Kedi ve köpeklerde kulak ve göz bakımı – Veteriner Tek. İbrahim Çetin